!~~Kisah Cik Meong~~!
Tips tuk elak dari Mengumpat
28 June 2011 @ 11:00 AM | 0 Comment [s]

Tip untuk elak dari mengumpat
Okai firstly mila tertarik nampak tips nie actually nmpak kat blog ssorng juak soo nie kes2 copy paste laa cite dye hahaha. tpi harap korang terhibur okai ~! chill. Err mengumpat ni bukan cuma ada di kalangan perempuan saja tau, lelaki pun ada yang suka mengumpat.. Jadi mila nak kongsikan tip elak mengumpat. *serius*

1. Bila dah berkumpul dengan kawan-kawan, memang wajib rasanya ditambah dengan perencah mengumpat sebab baru perjumpaan tu jadi menyeronokan.. Macam mana nak elak? Ni yang aku nak bagi tips..masa dorang tengah syok nak mengumpat tu, korang buat-buat kena sawan sampai mengelupur kat lantai.. Haa..mesti dorang terus mengelabah nak selamatkan korang yang kena sawan ni kan, maka tak jadilah mereka nak terus mengumpat..


2. Bila yang mula mengumpat tu kawan baik kita sandiri macam mana?
"Meah, kau nak tau tak? anak kamal tu memang suka korek hidung, lepas tu dia rasa tahi hidung tu..ish, geli mak nyah!"
Bila situasi macam ni, korang kena jawab..
" Laaahh... Jenab, aku pun suka rasa tahi hidung aku sendiri ni.. kau tu pun aku tengok selalu korek hidung masa orang sibuk buat kerjakan.. sampai korek guna dua jari lagi tu.."

reaksi Jenab... sentap lah..terus tak jadi nak mengumpat..jadi ceritakan keburukan korang sendiri bagi menggantikan cerita pasal keburukan orang lain tu.


3. Bila yang mula mengumpat tu senior atau orang yang lagi tua dari kita..
macam mana? kalau ditegur, dikata tak hormat pulakkan..
Meh aku ajar.. bila senior tu mula mengumpat..
" Dik Meah, hari tu aku nampak anak jiran kau naik moto dengan laki tau, siap peluk-peluk lagi..ish..apalah nak jadi dengan dia tu!"
Penting ni, jangan korang terus belasah dia tau!..kena tenang.. korang jawab..
" semoga dia menerima hidayah dan berubah..amin.."
jawab setiap umpatan tu dengan doa yang ikhlas, supaya senior kita tu sedar dengan sendirinya. try lah, memang berkesan.

4. Bila orang yang nak mengumpat tu ialah kita sendiri..macam mana?
cuba bayangkan kita berada di tempat orang yang dikutuk tu.. kalau terasa nak mengumpat, kita mengumpat diri kita dulu ye..



p/s : apa yang baik tu, ambillah buat pedomen bersama..

yang buruk tu, tinggalkan saja ;)



| Newer Post


Don't Forget to follow my blog , Thank You






EntryTentang DirikuStuffSite

BORAK-BORAK DISINI



FOLLOWER KU



<